Prolin

Prolin är formellt inte en aminosyra, utan en iminosyra. Men ändå lika viktig som en aminosyra. Det är icke-essentiell eftersom den kan syntetiseras av kroppen genom  nedbrytning av glutaminsyra, en annan aminosyra. Den här aminosyran förbättrar hudens struktur och är hjälpmedel till kollagenbildningen och hjälper till att hålla förlusten av kollagen under åldrandet. Proline isolerades först från kasein år 1901, och till skillnad från någon av de andra aminosyrorna är den lätt löslig i alkohol. Prolin är en av de cykliska alifatiska aminosyror som utgör huvuddelen av proteinet i kollagen, den bindvävstruktur som binder och stödjer alla andra vävnader.

Källor som är rika på Prolin

Som vanligt i de flesta proteinrika livsmedel speciellt i följande, sparris, avokado, bambuskott, bönor, öljäst, broccoli rabe, brunt ris kli, kål, kaseinat, gräslök, mejeriprodukter, ägg, fisk, kött, nötter, skaldjur, alger, frön, soja, spenat, vattenkrasse, vassle, fullkornsprodukter.

Fördelar

Främjar frisk hud, leder, senor och hjärtmuskeln (kollagen). Proline ger upphov till glutaminsyra som är en viktig aminosyra. Denna glutaminsyra ger sedan upphov till mycket viktiga föreningar såsom glutation och glutamin. Hjälper även att frigöra fettkulor från kärlväggen i blodet.

Bristsymptom

Eftersom prolin är en icke-essentiell aminosyra är brist mycket sällsynt.

Vem behöver mer prolin?

Människor som återhämtar sig från traumatiska skador särskilt hudskador såsom svåra brännskador. Även de med otillräcklig brosk eller kollagenbildning kan dra nytta av prolin som extra tillskott. Prolin kan vara ett kosttillskott som används för att främja hjärt-och kärlhälsa, oftast i kombination med vitamin C.