Ornitin

Denna aminosyra marknadsförs till kroppbyggare som ett muskelbyggande tillskott, ofta i kombination med arginin. Labbförsök har visat att ornitin ökar både insulin och nivåerna av tillväxthormoner, som behövs för att bygga och bibehålla muskler under hård träning. Ornitin är en icke.essentiell aminosyra och tillverkas från arginin.

Källor till ornitin

Finns i massor av proteinrika livsmedel som kött, fisk, mejeriprodukter och ägg.

Fördelar

Frisätter tillväxthormon som i sin tur hjälper fettförbräninngen. Det krävs för ett fungerande immunförsvar. Ornitin hjälper till att läka och reparera hudvävnad och att avlägsna giftig ammoniak från levern, det kan minska effekterna av skrumplever och andra störning på grund av leverproblem. Den behövs också för bildandet av tre aminosyror som leverar enerigi till varje cell i kroppen, dessa är citrullin, prolin och glutaminsyra. Ornitin snabbar på läkningen av brännskador och kan ge positiv effekt vid trauman, dålig aptit och viktökning.

Bristsymptom av ornitin

Eftersom kroppen kan producera den här aminosyran själv är brist mycket ovanligt. Människor som ändå kan ha brist av ornitin är ofta extremt undernärda eller har en sjukdom som stör citronsyracykeln.

Symtom på högt intag

Det finns inga rapporterade biverkningar från användning av ornitin, men barn, gravida eller ammande mödrar ska absolut inte ta ornitin som tillskott.

Dagsbehovet

De som tränar väldigt mycket och kompletterar med denna är 5-10 gram per dag en typisk dos.