Lysin

Lysin är en essentiell aminosyra i produktionen av karnitin som hjälper till att omvandla fettsyror till energi och hjälper även till att upprätthålla kolesterolnivån. Den spelar en viktig roll i kalcium absorption samt för att hjälpa protein bygga muskler.lysin Dessutom hjälper lysin  till med återhämtningen från en operation eller trauman där din kropp producerar hormoner, enzymer och antikroppar. Denna aminosyra har också visat sig orsaka störningar i centrala nervsystemet och samtidigt ha antiepileptiska egenskaper.

Källor till lysin

Bra källor till lysin är livsmedel rika på protein såsom kött och då särskilt rött kött, fläsk och fågel. Ost och speciellt parmesan, viss fisk (torsk och sardiner), nötter och spirulina.

Fördelar

Den krävs för tillväxt och utveckling av ben (främst hos barn) eftersom lysin hjälper till i absorptionen av kalcium och även bibehåller rätt kvävebalans i kroppen och förebygger fetma. Denna aminosyra hjälper även till upprätthålla de friska blodkärlen och hjälper till i kampen mot herpes och munsår.

Bristsymptom av lysin

Brist på lysin i kosten kan leda till bildandet av njursten och andra hälsorelaterande problem som kan uppstå är bland annat trötthet, illamående, yrsel, aptitlöshet, skakningar, blodsprängda ögon, långsam tillväxt, blodbrist och reproduktionsstörningar.

Symtom på högt intag

Högt intag av lysin kan leda till bildandet av gallsten och en höjd nivå av kolesterol, men det är inte bevisat i människor ännu. Höga doser kan även ge diarré och magkramper.

Vem behöver mer?

Idrottare, brännskadepatienter och människor som lider av herpes och munsår kan behöva mer lysin.

Dagsbehov

0-4 månader = 103 mg per kroppskilo och dag.

5 månader till 2 år = 69 mg per kroppskilo och dag.

3 år till 12 år = 44 mg per kroppskilo och dag.

13 år och äldre = 12 mg per kroppskilo och dag.

Vuxna med herpes simplex bör följa dessa riktlinjer

Att behandla symtom 3000 – 9000 mg per dag i uppdelade doser. För att förhindra återfall 500 – 1500 mg per dag.

Första sidan