Isoleucin

Denna aminosyra ingår i gruppen BCAA och är en av de essentiella aminosyrorna, det vill säga att kroppen inte kan producera den på egen hand.isoleucin Isoleucin är ketogen och isolerades för första gången så tidigt som 1904. I den mänskliga kroppen koncentreras isoleucin i musklevävnaden.

Källor till isoleucin

Denna aminosyra finns speciellt i stora mängder i kött, fisk, ost, ägg, kyckling, linser och i de flesta frön.

Fördelar med isoleucin

Den hjälper energiproduktionen i kroppen och har i experimentella försök på djur visat minskningar av ryckningar och skakningar. Hos oss människor har det en funktion som främst går ut på att bygga muskler, isoleucin tillsammans med de andra två grenkedjiga aminosyrorna leucin och valin hjälper musklernas återhämtning efter fysisk träning. Det behövs också för bildandet av hemoglobin och regleringen av blodsocker och energinivåer.

Den här populära BCAA produkten innehåller Isoleucin.
Toggle

Bristsymptom

Brist på denna aminosyra finns i människor vars kost är bristfällig i protein. Symptom på brist kan vara huvudvärk, yrsel, trötthet, depression, förvirring och att man blir lättirriterad. Symptomen kan likna symtomen på hypoglykemi.

Symtom på högt intag

Högre intag av isoleucin producerar inte några skadliga effekter för de flesta människor men de med njur eller leversjukdom bör inte konsumera höga intag av aminosyror utan medicinsk rådgivning. Personer som konsumerar högre intag isoleucin rapporterar förhöjd urinering.

Dagsbehovet

De aldra flesta får tillräckligt med isoleucin från kosten även om vissa kan komplettera upp intaget med 10 mg per kroppskilo, speciellt för personer som styrketränar eller liknande idrott. Tar man isoleucin som ett tillskott bör den tas tillsammans med de andra två grenande aminosyrorna leucin och valin i formeln 2 mg leucin och valin för varje 1 mg isoleucin.

Första sidan