Essentiella aminosyror

De aminosyror som kroppen behöver för att fungera korrekt kan delas in i två huvudgrupper och dessa grupper är de essentiella aminosyrorna (nödvändigt) som är 9 stycken samt de icke-essentiella aminosyror (de övriga elva)som kroppen oftast kan producera på egen hand.

Tips på de bästa produkterna

Core essentiella aminosyror

En storsäljare som innehåller alla essentiella aminosyror. En bra EAA som alla seriöst tränande bör äga!

Köp produkten här >

Märket GAAM har ännu en gång kommit med en smaksensation! Gillar ni sura colanappar? Då är denna given.

Köp produkten här >

Gymgrossistens storsäljare som finns i två smaker: Melon eller ananas. Extra tillsatt arginin för pump!

Köp produkten här >

Essentiella aminosyror kan inte produceras av kroppen och måste erhållas från livsmedel. Om du misslyckas med att få i dig en av de essentiella aminosyrorna, kan kroppen behöva bryta ner muskelproteiner i syfte att få den aminosyra som behövs.

Den goda nyheten är att den mänskliga kroppen kan lagra aminosyror i flera timmar och om du misslyckas med att få vissa aminosyror från en måltid kan du konsumera dem senare under dagen.

Det är av yttersta vikt att du tillgodoser kroppen med alla de essentiella aminosyrorna, speciellt om du tränar styrketräning och vill att dina muskler ska utvecklas på bästa sätt.

De essentiella aminosyrorna funktioner

Tryptofan: Tryptofan är den största aminosyra och är en föregångare till serotonin och melatonin, vilket innebär att den kan reglera humör och sömn.

Brist – Viktminskning och en långsam tillväxt. Även depression, sömnlöshet kan uppstå vid brist.

Valin: Valin är nödvändig för muskelmetabolism och reparation av vävnader och kan vara användbara vid behandling av levern och gallblåsan. Hjälper kroppen upprätthålla en god kvävebalans.

Brist – Alla BCAA syrorna kan vid brist förhindra att dina muskler byggs upp så som du förtjänar. Det är dumt att chansa och ett BCAA kosttillskott är på plats hos alla som tränar seriöst.

Lysin: Lysin möjliggör syntes av karnitin som omvandlar fettsyror till energi och spelar också en viktig roll i produktionen av hormoner, antikroppar och enzymer. Men en brist på lysin kan leda till niacin brist och orsaka ett hälsotillstånd som kallas pellagra.

Brist – Kan leda till att njursten bildas. Övriga symptom är aptitlöshet och blodsprängda ögon.

Metionin: Denna aminosyra är hjälpmedel i produktionen av svavel, vilket är nödvändigt för normal ämnesomsättning och det är också viktigt för syntesen av hemoglobin och glutation som bekämpar fria radikaler.

Brist – Kan leda till demens i extremfall. Tillväxten kan avta och du blir att känna dig svag.

Leucin: Leucin är en av tre essentiella aminosyror som ökar muskelmassa och hjälper musklerna att återhämta sig efter träning. Det reglerar också blodsocker och förser kroppen med energi. Dessa funktioner gör det ovärderligt när kroppen är stressad. Leucin används kliniskt för att hjälpa kroppen att läka och det påverkar även hjärnans funktion och kan användas i stället för glukos i ”fasta” stater.

Brist – Kan göra dig trött och framkalla yrsel och så vidare.

Isoleucin: Främsta användningsområdet är att bygga muskler och alla fördelar detta för med sig. Isoleucin är också viktigt för regleringen av blodsockret

Brist – Likt leucin kan brist på isoleucin göra dig trött. Även depressioner har kopplats samman med brist av denna aminosyra.

Treonin: Denna aminosyra behövs för att skapa andra aminosyror som stöd till produktion av kollagen. Det är också viktigt med avseende på antikroppsproduktion.

Brist – Leder till irritation.

Fenylalanin: det finns tre former av fenylalanin: D-fenylalanin, L-fenylalanin och DL-fenylalanin. Denna aminosyra är en föregångare till katekolaminer som reglerar det centrala och perifera nervsystemet. Stimulerar nerver i hjärnan som styr smärta. Kan hjälpa om du har talsvårigheter eller om du hamnat i en depression.

Brist – Minskat energi, sämre minne och en dålig aptit kan orsakas av brist.

Histidin: Denna aminosyra behövs för att upprätthålla myelinskidor som fungerar som ett skydd för nervceller. Behövs även för syntesen av blodkroppar. Stärker kroppen mot stålningsskador och renar kroppen från tungmetaller.

Brist – Finns knappt, men för höga doser kan orsaka förstoppning.

Hälsosam kost

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet är mycket viktigt att du förbrukar en hälsosam kost som kommer att ge alla dessa essentiella aminosyror. Om din kost är inte tillräckligt för att ge dessa syror så kommer du börja märka förändringar i hur du känner dig och hur du ser ut.

Underskott av essentiella aminosyror har varit kopplade till fetma, depression, matsmältningsproblem och en mängd andra förhållanden som kan bli så allvarliga att de kan avbryta ditt dagliga liv. Men den goda nyheten är att det är inte så svårt att få ditt dagliga behov av aminosyror. Om du äter en hälsosam och välbalanserad kost som är rik på proteinkällor kommer du förmodligen utan problem att få i dig den dagliga mängden essentiella aminosyror. Men om du äter en massa bearbetade skräpmat så du kan du få underskott av essentiella aminosyror och det kan vara nödvändigt med ett kosttillskott.

Om du vill helt säker på att du får tillräckligt med aminosyror i din kost kan du ta kvalitet näringstillskott. Se till att du läser etiketterna noggrant för att bekräfta att tillägget innehåller alla nia essentiella aminosyror. Tränar du mycket sliter det mycket på din kropp och du bör köpa ett kosttillskott innehållande aminosyror.

Gör efterforskningar på nätet och lär dig hur de olika essentiella aminosyrorna fungerar. Olika kosttillskott är inte skapade lika och det är viktigt att du utbildar dig själv och att du ser till att du får vad du betalar för.

Glöm inte att äta

Bara för att du köper ett kosttillskott så bör du även tänka på att äta hälsosamt. Dumpa skräpmaten och börja äta en kost rik på magert kött och grönsaker. För in massor av kyckling och fisk i din kost. Gör dig av med ohälsosamma mellanmål och satsa istället på mellanmål av friska frukter och grönsaker. Om du har möjlighet att göra en livsstilsförändring och hitta ett bra näringstillskott då har du kommit långt och du kommer inte ha några problem att få i dig tillräckligt av alla essentiella aminosyror. Du har bara en kropp, ta väl hand om den!

 

Om ditt mål är att bygga muskler ska du kolla in sidan BCAA.

Första sidan