BCAA

De grenade aminosyror eller BCAA som de kallas är de tre essentiella aminosyror leucin, isoleucin och valin. Ur kemisk struktur synvinkel har var och en av dessa aminosyror en kluven outcropping som ser ut som en gren. Det är på så vis de fått sitt namn, Branched-Chain Amino Acids. Om de namngavs för vad de gör i kroppen, skulle de ha kallats de tre AAAs för fantastiska aminosyror! BCAA utgör upp till 35% av din muskelmassa och är avgörande för underhåll och tillväxt av muskler!

xtend

Världens mest kända och populära aminosyratillskott. Vill du använda en klassiker slå till på denna.

Köp produkten här >

BCAA aminosyror

Inte undra på att det här är en av de bästa BCAA produkterna. Prisvärd och hur god som helst, prova den!

Köp produkten här >

Är smaken viktig så är godisserien från GAAM BCAA inte att förgå. Vad tror ni om ”Sour Pops”?

Köp produkten här >

Under de senaste åren har grenade aminosyror kommit tillbaka som det effektivaste kosttillskottet inom bodybuilding och fitness, och med goda skäl. Det finns mer forskning som stödjer användandet av BCAA än de flesta andra kosttillskott på marknaden!

Så många fördelar

Grenade aminosyror BCAA må vara bland de äldsta av bodybuildingtillskott, men dess effektivitet fortsätter med oförminskad styrka. En del av det som gör BCAA så speciella är hur kroppen hanterar dem. Vanligtvis när du tar aminosyror, antingen i rena former, som kosttillskott eller som en hel protein (som i proteinpulver) gör de först en resa till levern. Här bryter levern antingen ner dem för att använda aminosyrna som bränsle eller riktar dem mot att bygga och reparera muskler och andra vävnader. BCAA å andra sidan tenderar att skonas av levern och skickas direkt till musklerna, så att muskeln kan använda BCAA direkt som bränsle eller för att bygga och reparera sig själv.

Detta ger BCAA en dubbel relevans för atletisk träning. Under träning kan de fungera som en energikälla och när träningen är över kan de hjälpa till att bygga muskler. Dessa effekter förklarar varför instruktioner om BCAA produkter vanligtvis förespråkar att du tar dem före, under och efter ett träningspass.  

xtendDen grundläggande ekvationen för muskelmassa är: Muskelmassa = graden av proteinsyntesen – graden av proteinnedbrytning.

Ju mer intensiv och längre träningen är desto mer BCAA används som bränsle. Tänk på det nästa gång du tar BCAA innan träning, det hjälper dig att behålla din energi under ett långt träningspass och träna med mer intensitet från början till slut. Du kanske inte känner av BCAA på samma sätt som ett pre-workout (PWO) tillskott, men förstagångsanvändare rapporterar ofta att efter de tagit BCAA känns träningen mer behaglig och hanterbar.

  • BCAA är en förkortning på Branched-Chain Amino Acids.
  • De är de mest effektiva aminosyrorna då ditt mål är att bygga muskler.
  • Du kan se BCAA som bränsle för dina muskler, likt en PWO.
  • En lagom dosering är 5-10 gram åt gången.

BCAA – Större och starkare

bcaa musklerBCAA har byggt sin popularitet bland kroppsbyggare på rykte om att kunna öka muskelmassa. Men hur fungerar det egentligen? 

Som ni förmodligen vet består muskelvävnad av protein. Protein i sin tur består av aminosyror, som är uppträdda tillsammans som ett pärlband. Sättet som musklerna växer på är genom att sätta samman aminosyror för att göra mer protein. Detta är känt som muskel proteinsyntes. Även de tre BCAA är kritiska komponenter i ”strängar” av proteiner som bygger muskler, deras roll i muskelbyggande är mer än att tjäna som byggstenar.

Forskning har visat att BCAA, särskilt leucin ökar muskeltillväxten genom att direkt stimulera proteinsyntesen. Leucin fungerar som en nyckel som vänder på den process som strängar aminosyror för att bygga muskelproteiner. Dessutom ökar leucin insulinnivåerna. Insulin är ett anabolt hormon som även det stimulerar proteinsyntesen.

BCAA fungerar på ett annat sätt för att förbättra muskeltillväxten och styrkan, det genom att öka nivåerna av tillväxthormon (GH). Italienska forskare fann att idrottare som tar BCAA under en månad hade högre nivåer av tillväxthormon efter träningen. Ju högre GH-nivåer efter träning desto större ökningar i muskelmassa och styrka kan du förvänta dig.

Ännu ett hormon som BCAA är inflytande för att främja muskeltillväxt och styrka är kortisol. Forskning har visat att idrottare som tar BCAA har lägre nivåer av kortisol under träning. Denna avtrubbning av kortisolnivåer är tänkt att öka muskeltillväxten eftersom kortisol uppmuntrar muskelnedbrytning och stör anabola hormonet testosteron. Ett flertal studier har bekräftat att idrottare tar BCAA har betydligt mindre muskelnedbrytning efter träning och återhämtar sig snabbare.

Med så många påståenden och studier på dessa tre aminosyrors vägnar, ansåg vi att det var dags att analysera vad som är nytt om dessa viktiga byggstenar i muskeln. Strukturellt har varje BCAA en huv som ser ut som en kluven gren, därav namnet ”Branch Chain.” De tre grenade aminosyrorna är: leucin, isoleucin och valin. Alla är viktiga vilket innebär att du bör försöka få i dig tillräckliga mängder genom kosten, eller med hjälp av ett tillskott.

Detta beror på att varje cell i kroppen behöver dem för att syntetisera protein, däribland muskelproteiner och enzymer som krävs i processen för att frigöra energi. Detta innebär att BCAA är en viktig del av både bygga muskler och processen för energiproduktionen.

Fördröja trötthet med BCAA

Agera som en direkt energikälla för muskler är inte det enda sättet BCAA kan öka din träningsintensitet. Aminosyrorna arbetar också via hjärnan för att fördröja trötthet.  

batteriUnder träning, signalerar signalsubstansen serotonin (5-HT) till hjärnan att kroppen är trött. Detta leder till en minskning av muskelstyrka och uthållighet. Aminosyran tryptofan är ansvarig för att producera 5-HT i hjärnan, medan BCAA, nämligen valin, konkurrerar med tryptofan för inträde i hjärnan. Forskning har visat att om man tar BCAA före träning minskar mängden tryptofan som kommer in i hjärnan och därmed försenar trötthet.

Den förmåga BCAA har att fördröja trötthet via hjärnan innebär också att BCAA tillskott är inte bara bra för kroppen, utan hjärnan också. Genom att minska nivåerna av ansträngningsutlöst 5-HT i hjärnan, minskar du mental trötthet, vilket håller dig skarpare mentalt. Detta är en anledning till att uthållighetsidrottare och andra högintensiva konkurrenter kompletterar med BCAA för att hålla sig på topp även när de närmar sig fysisk utmattning. Många människor smuttar på BCAA under hela arbetsdagen av samma anledning. 

BCAA har också nyligen visat sig stöd i en annan typ av uthållighet, inte vilken uthållighet som helst utan nämligen livslängd! Forskare från Milano, Italien upptäckte att möss som kompletteras med BCAA i dricksvattnet hade högre mängder mitokondrier i sina muskler, högre aktivitet av livslängdensgenen, SIRT1, och levde 12 procent längre än de som inte får BCAA-berikat vatten. Så komplettering med BCAA dagligen kan både göra dig starkare och hålla dig ”in the game” längre.

Bränn fett med BCAA

bränn fettBCAA kan också stöd i att förlora fett. Forskarna har ännu inte kunnat avgöra exakt hur detta sker, men de har lagt upp flera teorier för att förklara de uppseendeväckande resultat de har sett. 

En av de första studierna att upptäcka denna förmån var en studie från 1997 av konkurrenskraftiga brottare, som fann att de som hade komplettering med BCAA samtidigt följa en kalorifattig diet upplevt en större nedgång i kroppsfett, speciellt i midjan, jämfört med dem tog placebo.

En studie av Brasilien fann att leucin tillskott i sex veckor orsakade en stor nedgång i kroppsfett. Forskarna föreslår att den ökade proteinsyntesen stimuleras av leucin och ökad energiförbrukning så mycket att det bidragit till att bränna bort kroppsfett. Leucin har också visat sig minska hungern, vilket gör att du äter mindre när du bränner mer, vilket i slutändan leder till att fettförbränning. Vill du läsa mer om fettförbränningstabletter klicka på länken för att komma till en sajt där du kan läsa mera. 

I den senaste undersökningen om BCAA som fettförbrännande effekter gjorde japanska forskare en upptäckt att möss som gavs isoleucin medan de äter en fettrik kost fick betydligt mindre fett än möss som inte fick extra isoleucin. Detta berodde på att isoleucin har en förmåga att aktivera speciella receptorer, som kallas PPAR, som ökar fettförbränningen och hämmar fettlagring.

Skönheten med BCAA

Hur försvarar dig mot denna trehövdade monster av muskelförlust? Attackera alla tre huvuden!

Det är väl etablerat att grenade aminosyror (speciellt leucin) stimulerar proteinsyntesen, och kan göra det i större utsträckning än en normal protein på egen hand. BCAA ökar även syntesen av det cellulära maskineriet som ansvarar för genomförande av förfarandet av proteinsyntes. Således BCAA inte bara öka hastigheten av proteinsyntes, men de ökar också cellens KAPACITET för proteinsyntes! Japp, du läste rätt.

BCAA fungerar också till din fördel genom att minska graden av proteinnedbrytning. De gör detta (primärt) genom att minska aktiviteten hos komponenterna i proteinnedbrytning bana, och även genom minskning av uttrycket av flera komplex inblandade i proteinnedbrytning.

Om vi ​​över vår ursprungliga ekvation för muskelmassa, är det lätt att se att allt syntes och minskar nedbrytning kommer att motsvara muskelmassa / underhåll. Och det, mina vänner, är hur vi bekämpa Cerberus av muskel förlust.

Ännu vackrare

BCAA har ännu mer positiva effekter än minskad nedbrytning och ökad proteinsyntes. De kan också bidra till att förbättra träningsintensitet! BCAA konkurrerar med aminosyran tryptofan för inträde i hjärnan, där Tryptofan kan omvandlas till signalsubstansen serotonin.

Under träning stiger serotonin och kan (bland annat) öka uppfattningen av utmattning – som innebär en mindre intensiv träning för dig. 

Glöm andra kosttillskott som lovar mycket men är dåliga på att leverera resultat. Ta kraften av BCAA och bygg din kropp!

Dosering

Varje gång du tar BCAA bör du ta cirka 5-10 gram. Den mest kritiska tiden för att ta dem är runt träning, så lägg till 5-10 gram till din pre-och post-workouts.

Om ditt mål är att bygga massa, kan du också överväga att ta en dos av BCAA på kvällen för att hjälpa till att stoppa muskelnedbrytning som är på under natten medans du sover. Du kan också ta en 5-10 gram dos av BCAA vid någon annan tid på dagen för att få en mental energikick, minska hunger och stödja muskeltillväxt.

Första sidan

 

 

Om du inte tycker det var nog med kunskap > Gör en googlesökning om BCAA

Läs mer på > Wikipedia